Acasă Infrastructură S-a deschis traficului noul drum expres DX16, care leagă Oradea de Autostrada A3 Transilvania, care face parte din via Carpatia

S-a deschis traficului noul drum expres DX16, care leagă Oradea de Autostrada A3 Transilvania, care face parte din via Carpatia

0
0
274

S-a deschis traficului noul drum expres DX16, care leagă Oradea de Autostrada A3 Transilvania, care face parte din via Carpatia, care leagă nordul și sudul Europei.

Oradea “s-a legat” de Autostrada 3. Urmează drumul expres Arad-Oradea.

”Go West! Se circulă pe drumul expres Oradea – A3”, anunță primarul municipiului Oradea, Florin Birta, după ce joi dup-masa a fost deschis oficial traficul pe acest nou tronson denumit DX16. „Prin punerea în circulație a acestei artere construită la profil de drum expres, Oradea este conectată direct la rețeaua europeană de autostrăzi”, a mai scris edilul din Oradea.

Așa cum a fost anunțat, de joi se circulă Drumul Expres16. Mini-autostrada leagă Oradea de Autostrada 3, Transilvania. Practic, a fost făcută legătura între Centura Oradea și A3, județul Bihor.

Zeci de șoferi au salutat cu sunete de claxoane deschiderea circulației pe drumul de legătură dintre Centura Oradea și Autostrada Transilvania.

Încă de la ora 14.45, o lungă coloană de TIR-uri și autoturisme aștepta deschiderea șoselei blocând o bucată de sute de metri a centurii Oradea, de pe pasajul ce trece peste Calea Aradului până în capătul Căii Sântandreiului, unde DX 16 începe cu un pasaj care traversează atât centura orașului, cât și calea ferată Oradea – Timișoara

Cu 5 minute înaintea orei stabilite, la 14.55, aplicația Waze a fost actualizată pentru a indica noul drum, iar la 15.00 coloana s-a pus în mișcare, având în frunte un echipaj al Poliției Rutiere.

Noul drum, străbătut în prima oră de sute de vehicule înmatriculate în Bihor, în alte județe ale României, dar și în străinătate, își dovedește utilitatea clară pentru TIR-urile care intră sau ies din țară pe la Borș II și se îndreaptă fie spre Oradea, fie spre Arad și apoi spre Timișoara, fie spre Cluj, fără a mai aglomera localitatea Biharia, cartierul Episcopia Bihor și apoi Centura Oradea din zona bulevardului Ștefan cel Mare până în Calea Sântandreiului.

Totodată, cei 19 km ai DX 16 se dovedesc extrem de utili și șoferilor care se deplasează dinspre DN 79 din direcția Arad atât către Șoseaua Borșului (de exemplu către Parcul Industrial ori către vama Borș I), cât și în direcția DN 19 către Satu Mare și viceversa. Aceștia pot evita deplasarea la viteze mai mici și riscul de ambuteiaje pe Centura Oradea în partea ei estică.

Acest drum în lungime de 19 km asigură legătura între Municipiul Oradea și Autostrada Transilvania (Biharia).

Contractul în valoare de 546 de milioane de lei (fără TVA) a fost finanțat prin POIM.

Drumul Expres Oradea-A3 se va adăuga în următorii ani conexiunii rutiere de mare viteză Via Carpatia, care va face legătura între nordul și sudul Europei.

La ora actuală contractul pentru construcția unei noi secțiuni de 121 de km care va tranzita România (drumul expres Arad – Oradea) este în procedură de licitație.

Drumul de legătură Oradea – Autostrada A3 are peste 19 kilometri și profil de drum expres pe o distanță de 16 km. Terminat la termen, în ciuda modificărilor majore aduse proiectului, acest drum va asigura transferul direct de pe centura Oradea către rețeaua de autostrăzi din Ungaria, dar și spre viitoarea autostradă spre Cluj-Napoca.

Via Carpatia este unul dintre proiectele majore care au fost asumate de această platformă la care a aderat și România. Această autostradă pornește din Lituania, din Marea Nordului și ajunge până în Marea Egee, în Grecia. Va fi legată la un moment dat și de Marea Neagră, pe A1, însă trebuie așteptăm să fie terminate lucrările pe Valea Oltului, transmite corespondentul Digi24.

Marcel Ciolacu: „Acest tronson e parte din acest drum rutier de mare viteză pe care ni l-am asumat. De fapt, aici este și un mix între un drum național și un drum expres”.

Proiectul a fost început în 2016, printr-un protocol de colaborare între Primăria Oradea și CNAIR, primul de acest fel în România.

Ilie Bolojan, președintele Consiliului Județean Bihor: „Deschiderea acestui tronson va descongestiona circulația în zona metropolitană, va reduce numărul de accidente și va face ca Oradea să fie legată direct cu Europa”.

Alte proiecte majore asumate prin Inițiativa celor 3 mări, care implică și țara noastră, sunt o cale ferată de peste 2.000 de km între Gdansk, Polonia, și Constanța, un proiect de reabilitare a cursului Dunării, dar și gazoductul BRUA, care va asigura accesul la noi surse de gaze naturale.

Edilul ”liberal” al Oradei, Ilie Bolojan anunță, că toate cele trei tronsoane ale drumului expres Arad – Oradea sunt scoase la licitație: ”Din toamnă ar putea începe efectiv lucrările”.

Au fost scoase la licitație cele trei loturi ale drumului expres Arad – Oradea, iar ofertele se pot depune în luna aprilie.

”Estimând o durată de evaluare a ofertelor de 4-5 luni, dacă nu vor fi contestații, din toamnă ar putea începe efectiv lucrările”, transmite președintele Consiliului Județean Bihor, Ilie Bolojan.

Contractele pentru constucția celor 3 loturi ale acestui drum de mare viteză au o valoare totală estimată de 8,5 miliarde de lei (fără TVA):

Lotul 1 (33,7 km), la care se adaugă drumul de legatură dintre DN 79 și Salonta (5,3 km)
Lotul 2 (39,7 km), la care se adaugă drumul de legatură până la granița cu Ungaria (10 km)
Lotul 3 (47,07 km), la care se adaugă drumul de legatură cu zona industrială Arad Vest (2,9 km)

”Anunturile pentru loturile 1 si 3 au fost publicate in SEAP în data de 23 februarie 2024, cu termen de depunere a ofertelor in data de 11 mai 2024, iar anunțul de licitație pentru construcția lotului 2 al Drumului Expres Arad – Oradea a fost publicat în SEAP, în data de 22.03.2024.

Valoarea estimată a contractului de execuție lucrări pentru acest lot este de 3,4 miliarde de lei, fără TVA. Obiectul contractului îl reprezintă execuția lucrărilor pentru Drumul Expres Arad – Oradea Lot 2, în lungime de aproximativ 39,7 km”, a transmis și secretarul de stat în Ministerul Transporturilor, Adrian George Foghiș.

Durata contractului de 84 de luni se detaliaza astfel:

24 de luni – durata de execuție a lucrărilor
60 de luni durata minimă aferentă perioadei de garanție.
Termenul de depunere a ofertelor: 9 mai 2024

Finanțarea etapei de pregatire a fost asigurata din fonduri europene alocate în cadrul Programului Operational Infrastructura Mare 2014-2020, iar finantarea execuției se va face din fonduri europene alocate în cadrul Programului Transport 2021-2027.

Valoarea estimată a contractului pentru Drumul Expres Arad – Oradea Lot 1, în lungime de aproximativ 33,7 km, este cuprinsă în intervalul 2,7 miliarde – 3,1 miliarde de lei.

Contractele pentru constucția celor 3 loturi ale acestui drum de mare viteză au o valoare totală estimată de 8,5 miliarde de lei (fără TVA)

Contractele prevăd și construcția a 12 noduri rutiere, 4 Centre de Întreținere și Coordonare și 86 de poduri și pasaje.

Drumul Expres Arad – Oradea face parte din coridorul rutier care va asigura conexiunea între Marea Baltică – Marea Neagră și Marea Egee, proiect al Uniunii Europene, stabilit prin Inițiativa celor Trei Mări.

Încarcă mai mult
Load More In Infrastructură

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Vezi Și

În ce stadiu sunt lucrările la primul tunel săpat pentru o autostradă din România, pe lotul 4 Sibiu-Pitești, cel care leagă Curtea de Argeș de Tigveni

Facebook X (Twitter) WhatsApp Telegram Reddit Email În ce stadiu sunt lucrările la primul …