Acasă Economie România riscă să piardă fondurile din PNRR, Comisia Europeană a avertizat ţara noastră că a rămas în urmă cu reformele

România riscă să piardă fondurile din PNRR, Comisia Europeană a avertizat ţara noastră că a rămas în urmă cu reformele

0
0
132

Comisia Europeană a avertizat România că a rămas în urmă cu reformele pe care trebuie să le facă în schimbul fondurilor de redresare ale UE, iar deficitul său fiscal într-un an electoral aglomerat este îngrijorător.

Plăţile sunt condiţionate însă de o serie de reforme, inclusiv de schimbări fiscale, iar progresele României au stagnat.

România a trimis o a treia cerere de plată în decembrie, iar reprezentanţii Comisiei Europene se află la Bucureşti în această săptămână pentru a discuta despre obiectivele şi termenele nerespectate.

„A treia plată este întârziată faţă de unde ar fi trebuit să fim”, a declarat Celine Gauer, directorul SG RECOVER din cadrul Comisiei Europene într-o conferinţă organizată la Bucureşti.

„Vedem că multe investiţii nu au început de fapt. Mesajul meu este unul de urgenţă”, a subliniat ea.

La rândul său, Declan Costello, adjunct al şefului Direcţiei pentru afaceri economice şi financiare a Comisiei Europene, a declarat că Bruxelles-ul este foarte îngrijorat de situaţia fiscală a României.

„Deficitul ar fi trebuit să fie corectat până anul acesta”, a declarat Costello la aceeaşi conferinţă. „Vedem că toate tendinţele merg în direcţia greşită. În acest moment, mă aştept ca deficitul să fie mai aproape, dacă nu chiar peste 7% din PIB, în acest an”, a declarat oficialul european.

România s-a angajat iniţial ca până în 2024 să îşi aducă deficitul bugetar sub plafonul de 3% din PIB stabilit de UE. Cu toate acestea, în prezent, estimările sunt că acest obiectiv ar putea fi atins abia în 2027.

Totodată, Comisia Europeană a propus miercuri ca ţările candidate la aderarea la UE, precum Ucraina, Republica Moldova şi cele din Balcanii Occidentali, să fie integrate blocului comunitar în mod „gradual” şi printr-un proces cu măsuri „reversibile”, iar în paralel să fie reformat mecanismul decizional european în sensul de a diminua aplicarea regulii unanimităţii, astfel încât state individuale sau grupuri mici de state să nu mai poată bloca decizii ce impun în prezent aplicarea acestei reguli, precum cele referitoare la fiscalitate sau politica externă, relatează agenţiile DPA şi EFE.

Ideea este de a „avansa anumite beneficii şi obligaţii ale apartenenţei la UE” înainta ca ţara respectivă să devină membră cu drepturi depline. O asemenea ”integrare graduală” trebuie să fie „reversibilă”, obiectivul fiind de a asigura că atât UE cât şi viitoarele state membre sunt bine pregătite pentru extindere, se arată într-un raport al Comisiei Europene publicat miercuri.

Valurile de extindere care au avut loc începând din 2004 au inclus perioade de tranziţie care le-au permis statelor deja membre să limiteze pentru o perioadă de până la opt ani accesul pe piaţa lor a forţei de muncă în cazul cetăţenilor din noile state membre. Aceste perioade de tranziţie nu au fost reversibile, dar conform noii propuneri a Comisiei ele ar putea deveni, deci ar exista posibilitatea scurtării lor.

Noua abordare a Comisiei oferă „direcţii sporite pentru integrare graduală a ţărilor candidate la aderare în politici determinate ale UE, deja înainte de aderarea lor”, explică executivul comunitar. Dar, adaugă acesta, accesul deplin pe piaţa UE va necesita „aplicarea completă a unicului set cuprinzător de drepturi şi obligaţii, care nu pot fi «a la carte»”, notează DPA şi EFE, citate de Agerpres.

De asemenea, Comisia Europeană aminteşte în documentul său că aderarea la UE este condiţionată de „respectarea incontestabilă şi aplicarea continuă a valorilor de bază ale UE”, o aluzie la disputele Bruxellesului cu Polonia şi Ungaria pe tema statului de drept.

Liderilor statelor UE deja membre ar urma să le revină sarcina de a stabili concret măsurile, domeniile, etapele şi obligaţiile corespunzătoare unui asemenea proces de aderare graduală.

Însă pentru ca beneficiile aderării să se materializeze, atât UE cât şi statele candidate la aderare „trebuie să fie bine pregătite, iar procesul aderării trebuie să se bazeze pe merit”, se subliniază în raport.

În cadrul acestei pregătiri Comisia Europeană include şi dorinţa sa de reformare a mecanismului decizional în UE, în sensul luării mai multor decizii prin majoritate calificată şi aplicării mai puţin a regulii unanimităţii, regulă pe care federaliştii susţinători ai transferului de mai multă putere către Bruxelles în detrimentul statelor naţionale ar dori-o eliminată complet.

Susţinând astfel că odată cu creşterea numărului statelor membre în UE aplicarea regulii unanimităţii ar creşte şi riscul unor blocaje decizionale, mai ales asupra politicii externe şi fiscalităţii, Comisia Europeană propune un nou mecanism decizional care să permită apelarea mai mult la adoptarea deciziilor doar prin majoritate calificată, dar cu anumite excepţii care să permită protejarea unor interese naţionale strategice. Majoritatea calificată în prezent înseamnă 15 din cele 27 de state membre şi care să însumeze cel puţin 65% din populaţia UE.

Totuşi, Comisia Europeană nu consideră în raportul său că ar fi necesară revizuirea tratatelor UE, întrucât Tratatul de la Lisabona prevede deja aşa-numitele „clauze pasarelă”, prin care decizii care în mod normal ar trebui luate prin unanimitate pot fi luate în Consiliul UE doar cu majoritate calificată.

„Extinderea este o investiţie geopolitică ce va spori greutatea politică şi economică a UE pe scena mondială”, a afirmat la prezentarea raportului Maros Sefcovic, vicepreşedinte al Comisiei Europene, care a descris acest document drept „primul pas către inevitabilele reforme ale UE care să ne pregătească pentru o Uniune mai mare, cu o serie de schimbări politice în profunzime care vor fi iniţiate la începutul anului 2025”.

Actualele state candidate la aderare sunt Ucraina, Republica Moldova, Georgia, Albania, Serbia, Muntenegru, Macedonia de Nord şi Bosnia-Herţegovina. Şi Turcia este oficial candidată, dar procesul de aderare a acesteia este îngheţat.

Încarcă mai mult
Load More In Economie

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Vezi Și

Lista finală a măsurilor de austeritate pe care Guvernul şi-a asumat răspunderea, Bolojan amenință cu demisia: ”Sunt un premier cu mandatul pe masă”

Facebook 238 X (Twitter) WhatsApp Telegram Reddit Email Toate măsurile fiscale de austerit…