
Haos în prima zi de plată cu cardul de energie. Probleme generate de noile scannere. Românii care au primit cardurile de energie au putut să facă primele plăți ale facturii începând de astăzi.
Beneficiarii spun că sumele sunt binevenite, însă sunt mult prea mici pentru a acoperi facturile exorbitante pentru gaze şi energie electrică sau întreținere.
Marea operațiune a cardurilor de energie a început însă cu stângul, din cauza angajaților de la poștă. Mulți angajați spun că nu știu încă cum să folosească acele cititoare.
Și, mai grav, poștașii nu au primit 7000 de scannere care ar trebui să ajungă în aceste zile, iar românii spun că a început cu stângul această operaţiune.
„Sunt lucruri inerente oricărui început de drum, pentru că, într-adevăr, spre exemplu, facturile mai vechi, noi am spus că inclusiv cele din luna septembrie 2022 pot să fie primite pentru decontare.
Aceste lucruri se vor regla în timp și spun încă o dată, că pot să fie inclusiv facturi și datorii restante plătite de la furnizorii de energie cu luna septembrie 2022.
Iar în ceea ce privește utilizarea cititoarelor optice, situația este în felul următor: ele sunt ajunsă în țară, însă am prins anul chinezesc, ele sunt aduse din China și ne-a încurcat rău.
Sunt două săptămâni în care nimeni nu lucrează acolo și fabrica a fost închisă, dar ele sunt ajunse în țară și vor fi distribuite în această săptămână către toți poștașii din mediul rural.
Până atunci, noi am pus la dispoziție dovada serviciilor de mandat poștal, care poate fi completată de mână. Deci sub nicio formă nu am încurcat mecanismul, pentru ca să nu se poate face plățile.
Până la această oră, peste 3000 de beneficiari deja au făcut plăți, iar valoarea este de peste 1,5 milioane lei decontată astăzi la facturile de energie, am spus peste 3000 de plăți.
Pentru plata facturii, se face planificare, inclusiv la call-center și prin intermediul poștașului se poate planifica direct cu beneficiarul nostru aceste tipuri de decontări, de plăți din ajutorul de încălzire.
Din această perspectivă, suntem deschiși ca să găsim orice formă convenabilă pentru beneficiar, să-și poată achita facturile„, a explicat ministrul investițiilor și Proiectelor Europene, Marcel Boloş.
De asemenea, ministrul a prezentat modalitatea în care vor fi folosite cardurile în zonele în care nu există acces la internet.
„Poștașul va avea cu el factura fiscală, chitanța și dovada serviciilor de mandat poștal și le va completa de mână.
Când se va întoarce la oficiul poștal, acesta va introduce datele notate în sistemul informatic„, a explicat Marcel Boloș.
Iniţial, ar fi trebuit ca 2.800.000 de persoane să primească în mod direct cardurile, dar peste 500.000 de persoane au fost deja declarate respinse pe motiv că veniturile lor depășeau plafonul stabilit de 2.000 de lei.
Plățile vor putea fi făcute în trei moduri, fie direct la oficiul poștal, fie la domiciliu, prin intermediul poștașului sau prin intermediul aplicației online.
Ajutorul se acordă în două tranșe de câte 700 de lei, în februarie și în luna septembrie.
Este vorba de facturile la electricitate, gaz, energie termică în sistem centralizat de termoficare, butelie, lemn de foc, păcură, peleți și alte materiale de încălzire.
Ajutorul are forma unui card emis pe suport de hârtie, cu care se pot plăti facturi de energie (total sau parțial). Ajutorul se acordă în două tranșe, a câte 700 de lei fiecare.
Se pot plăti facturi curente sau restante, doar pentru locul de consum de la domiciliul beneficiarului. Cu un card se pot face mai multe plăți, către mai mulți furnizori, până la epuizarea sumei.
Plățile se fac prin mandat poștal. Nu se pot efectua mai mult de 8 plăți/loc de consum pe durata programului de sprijin.
Plăţile vor fi făcute prin cititoare optice cu care vor fi dotaţi poştaşii, iar banii pentru ajutorul de încălzire vor ajunge la oameni până pe 20 februarie.
Sunt trei modalități de plată: cu ajutorul postașului, la oficiul poştal sau online pe site-ul Poștei Române.
1. La orice subunitate a Poștei Române sau la poștașul care a sosit la domiciliul beneficiarului.
2. Se completează plata prin mandat poștal, către contul furnizorului de energie (ori al asociației de proprietari/locatari).
3. Se primește dovada plății, pe care este scrisă suma rămasă după efectuarea plății, valoarea plății/plăților efectuate și furnizorul/furnizorii către care s-a efectuat plata
Concret, beneficiarii vor putea plăti online cu cardul de energie. Ei vor accesa aplicația informatică prin introducerea seriei cardului de energie și vor face plățile cu ajutorul celor trei documente necesare, cartea de identitate, cardul de energie și factura de la furnizorul de energie.
Celelalte două modalități de plată sunt la oficiul poștal și direct la poștaș.
Conform procedurii publicate pe site-ul Poștei Române, procedura de efectuare a plății este următoarea:
1. Poşta Română – aplicație electronică
2. Beneficiarul trebuie:
– să se logheze cu seria cardului de energie
– să încarce documentele online
– să aibă o adresă de mail
3. Confirmarea de plată va fi transmisă la adresa de e-mail a beneficiarului în termen de 5 zile.
Cardul de energie are valabilitatea asigurată până la 31.12.2023, dar plățile se pot efectua la oficiile poștale până în data de 27.12.2023.
În baza cardului se pot efectua plăți în următoarele perioade:
– Pentru tranșa I – valoare de 700 de lei, în perioada 20.02.2023 – 30.06.2023;
– Pentru tranșa II – valoare de 700 de lei, în perioada septembrie 2023 – 27.12.2023.
Aşadar, pentru prima tranşă de bani pe care românii o primesc pe cardul de energie, plata facturii trebuie făcută până pe 30 iunie 2023.
Ministerul Investiţiilor şi Proiectelor Europene anunţă, că pot fi făcute plăţi cu cardul de energie, sumele au fost virate către Poşta Română. În primele 3 ore s-au înregistrat 9.000 de plăţi în valoare de 3 milioane lei.
”Ministerul Investiţiilor şi Proiectelor Europene anunţă că până începând de astăzi, 20 februarie, se pot efectua plăţi pentru facturile la utilităţi prin intermediul cardurilor de energie acordate de Guvernul României persoanelor vulnerabile. Cardurile, oferite din fonduri europene nerambursabile ce erau în risc de pierdere în perioada de programare 2014-2020, sunt emise şi distribuite de Compania Naţională Poşta Română”, anunţă ministerul.
Beneficiarii de sprijin pot utiliza ajutorul pentru plata facturilor la energie prin următoarele modalităţi:
a) Direct la poştaş;
b) La orice oficiu poştal din mediul urban sau la oficiul poştal în raza căruia îşi are domiciliul beneficiarul, în mediul rural;
c) Online, prin intermediul aplicaţiei informatice pe care Poşta Română o pune la dispoziţie: https://www.posta-romana.ro/sprijin-pentru-romania.html.
În primele 3 ore în care s-au putut efectua plăţi s-au înregistrat 9.000 plăţi în valoare de 3 milioane lei.
”Iată că am ajuns şi în acest punct, în care cardurile de energie devin operaţionale. Mă bucur că am reuşit să adaptăm mecanismul din mers şi să oferim beneficiarilor libertate deplină atât în ceea ce priveşte tipul de facturi ce pot fi achitate, cât şi în ceea ce priveşte modalitatea prin care se efectuează plata. Ministerul Investiţiilor şi Proiectelor Europene a livrat banii în conturile Poştei Române, iar începând de astăzi toţi cei care au cardul pot efectua plăţi, prin cele trei metode deja cunoscute: direct la poştaş, la oficiu sau prin intermediul aplicaţiei de pe site-ul Poştei. Reamintesc faptul că pentru prima tranşă acest sprijin poate fi utilizat până la vară, aşa că nu este nevoie să se grăbească nimeni, oamenii au tot timpul să îşi achite datoriile prin intermediul ajutorului oferit de Guvern din bani europeni. Cei care sunt într-o situaţie incertă şi se verifică zilele acestea dacă sunt într-adevăr eligibili, să stea fără grijă pentru că nu există riscul să nu primească ajutorul dacă li se cuvine conform legii. Listele se actualizează, se vor tipări şi pentru ei carduri, vor avea, de asemenea, timp până la vară să epuizeze prima tranşă”, a transmis ministrul Marcel Boloş.
În situaţia documentelor justificative, certificatul de validare a datoriei trebuie prezentat în original, iar facturile la energie pot fi aduse în original sau pot fi prezentate, pe telefon, în format electronic.
În cazul reprezentantului legal/împuternicitului convenţional se va prezenta şi împuternicirea în original, actul de identitate al celui împuternicit în original, actul de identitate al beneficiarului de sprijin în original, certificatul de naştere al minorului (în cazul în care beneficiarul este minor).
În total, Poşta a distribuit cardurile în 1,7 milioane de gospodării, acolo unde nu a fost nevoie de niciun fel de clarificare privind eligibilitatea. Alte 700.000 de carduri urmează să ajungă la cei îndreptăţiţi în baza OUG 166/2022 în perioada următoare.
Prin intermediul programului, ministerul estimează că un total de 2,8 milioane de puncte de consum, la care locuiesc peste 4 milioane de beneficiari, vor fi sprijinite cu două tranşe de 700 lei pentru achitarea facturilor la utilităţi, în contextul crizei energetice. Aşadar, lista de puncte de consum eligibile va continua să crească pe măsură ce se clarifică situaţiile neconcludente (se va stabili în mod clar câţi oameni stau la acelaşi punct de consum şi care este venitul mediu pe cap de locuitor).
Lista finală a beneficiarilor eligibili este realizată în urma unui proces în care sunt implicaţi Ministerul Muncii şi Solidarităţii Sociale, Ministerul de Finanţe, Ministerul Afacerilor Interne, Serviciul Român de Telecomunicaţii şi Agenţia Naţionale de Administrare Fiscală.
De asemenea, ministerul arată că a fost necesară abordarea acestui mecanism pentru a crea posibilitatea ca toate formele de energie să poată fi decontate, incluzând aici şi energia termică aferentă încălzirii în cazul blocurilor şi locuinţelor colective, cât şi a faptului că această măsură se va deconta 100% din fonduri europene, fiind obligatorie păstrarea unei piste de audit şi asigurarea trasabilităţii întregului flux financiar, până la plata facturilor la nivelul individual al beneficiarului eligibil al măsurii.
La 25 ianuarie a început procesul de printare şi împlicuire a cardurilor, iar de la 1 februarie primele carduri au ajuns către beneficiari. În continuare, potrivit calendarului asumat, începând de la 20 februarie se vor efectua plăţile pentru facturile curente şi restante.
Vouchere energie 2023. Potenţialii beneficiari urmează fie înştiinţaţi dacă s-au descoperit situaţii care îi fac neeligibili. În acest caz, ei pot suna la 0319966, numărul de call center-ul pentru care Poşta a mobilizat peste 50 de angajaţi, unde vor primi informaţii suplimentare şi vor fi îndrumaţi, dacă situaţia poate fi corectată.
În baza cardului se pot efectua plăţi în următoarele perioade:
a) Pentru tranşa I – valoare de 700 lei, în perioada 20.02.2023 – 30.06.2023;
b) Pentru tranşa II – valoare de 700 lei, în perioada septembrie 2023 – 27.12.2023.
Cei care nu au fost eligibili pentru tranşa I, dar vor deveni la momentul întocmirii listelor pentru tranşa II, vor primi cardul de energie în cursul lunii septembrie.
Ajutorul are forma unui card emis pe suport de hârtie, cu care se pot plăti facturi de energie (total sau parţial). Ajutorul se acordă în două tranşe, a câte 700 lei fiecare.
Servicii/produse care se pot plăti: electricitate, gaz, energie termică în sistem centralizat de termoficare, butelie, lemn de foc, păcură, peleţi şi alte materiale de încălzire.
Se pot plăti facturi curente sau restante, doar pentru locul de consum de la domiciliul beneficiarului. Cu un card se pot face mai multe plăţi, către mai mulţi furnizori, până la epuizarea sumei.
Plăţile se fac prin mandat poştal. Nu se pot efectua mai mult de 8 plăţi gratuite/loc de consum pe durata programului de sprijin. Pentru următoarele plăţi, beneficiarii cardurilor vor trebui să achite o taxă de 2,5 lei/ plată.
Ajutorul nu se consideră venit şi nu afectează:
– venitul minim garantat;
– alocaţia pentru susţinerea familiei;
– statutul consumatorului vulnerabil de energie.
Sumele alocate celor două tranşe nu pot fi preschimbate în bani şi nu pot fi folosite pentru plăţi prin mandat poştal către alte destinaţii decât plata facturilor de energie.
Venitul net per coabitant, la nivelul unui loc de consum, nu trebuie sa depaseasca 2.000 lei.
Cardul nu poate fi vândut ori donat. Orice încercare de vânzare anulează cardul şi atrage o amendă contravenţională între 42.000-60.000 lei.
Plata altor produse/servicii decât cele pentru care este destinat cardul se pedepseşte cu amendă contravenţională între 4.500-6.000 lei.