Acasă Actualitate Legea deepfake, amânată în continuare, românii vor putea ”raporta” informaţiile false pe site-ul Ministerului Digitalizării

Legea deepfake, amânată în continuare, românii vor putea ”raporta” informaţiile false pe site-ul Ministerului Digitalizării

0
0
174

Legea deepfake, amânată în continuare, românii pot raporta informaţiile false pe site-ul Ministerului Digitalizării.

Românii vor putea sesiza dezinformările de tip deepfake de pe Facebook și TikTok pe site-ul Ministerului Digitalizării, unde o echipa de oameni special pregătiți vor analiza și trimite reclamațiile direct către marile platforme pentru a fi eliminate mai repede, a declarat joi Ministrul Digitalizării, Bogdan Ivan.

Internetul este plin de clipuri false, care induc în eroare mii de români pe reţelele sociale. Campania electorală a început deja de câteva zile, dar parlamentarii nu au reuşit să treacă de Parlament legea deepfake, deşi chiar ei atrag atenţia că filmuleţele false sunt extrem de periculoase. În schimb, oamenii vor putea raporta pe site-ul ministerului Digitalizării informațiile false.

În plină campanie electorală clipuri false cu politicieni circulă la liber pe internet. Dacă unii se amuză pe seama filmuleţelor, altii cad in capcană şi le iau de bune.

Dragnea, Iohannis şi Ciolacu au apărut pe internet cântând la diverse instrumente. Internetul este împânzit de clipuri false. Şi guvernatorul Mugur Isărescu a devenit victima unei astfel de escrocherii.

Inteligenţa artificială a ajuns la un nivel atât de complex încât unele clipuri fake sunt aproape perfect realizate.

Ministrul Digitalizării recomandă utilizatorilor să fie vigilenţi

Bogdan Ivan, ministrul Digitalizării: În primul rând să facă distincţia cât mai clară între videoclipurile reale şi cele care sunt create cu inteligenţa artificială. În care nu există neconcordanţă între modul în care se mişcă buzele şi textul care este transmis şi alte elemente vizuale care sunt evidente.

”Specialiştii” avertizează că fenomenul deepfake este periculos pentru democraţie.

​Românii vor putea să încarce pe pagina de internet a Ministerului Digitalizării sesizări cu privire la conținutul audio/video manipulat digital (deepfake) distribuit pe internet în scopuri malițioase, iar mai departe analizarea și transmiterea datelor de la populație direct către administratorii marilor platforme se va face în maxim o oră, potrivit unui ordin publicat joi seara în Monitorul Oficial.

Ministrul PSD al Digitalizării, Bogdan Ivan, a anunțat joi înaintea ședinței de Guvern că românii vor putea reclama dezinformările deepfake de pe Facebook și TikTok direct la Ministerul Digitalizării pentru a fi eliminate mai repede.

Acesta a spus că va semna un ordin de ministru care stabilește linia directă de comunicare între statul român și deținătorii marilor platforme IT și motoare de căutare, precum Meta (Facebook, Instagram, WhatsApp), TikTok și Google.

Punct unic de contact la Ministerul Digitalizării. Ce înseamnă conținut deepfake malițios

Actul promis de ministru a fost publicat joi seara în Monitorul Oficial și prevede constituirea în cadrul Ministerului Digitalizării a unui punct de contact privind preluarea și redirecționarea în vederea soluționării a sesizărilor referitoare la distribuirea de conținut audio/video manipulat digital în scopuri malițioase precum:

manipularea opiniei publice, șantaj, fraudă sau în cadrul unor campanii de propagandă și dezinformare cu potențial impact asupra integrității proceselor electorale.

Cum vor sesiza oamenii și cine va prelua reclamațiile

Direcția tehnologia informației și transformare digitală, prin compartimentul IT, este structura din Minister responsabilă cu:

1. realizarea unui formular de contact pe pagina de internet a Ministerului Cercetării, Inovării și Digitalizării, unde se pot încărca sesizări cu privire la conținutul audio/video manipulat digital în scopuri malițioase și care este distribuit pe platforme online de socializare, streaming și motoare de căutare online;

2. recepționarea și analiza sesizărilor din punctul de vedere al existenței conținutului audio/video pentru care există suspiciunea rezonabilă că a fost manipulat digital în scopuri malițioase.

Mai departe, Direcția comunicare, transparență și dialog social este structura din cadrul Ministerului responsabilă cu redirecționarea sesizărilor spre soluționare către administratorii platformelor online de socializare, streaming și motoare de căutare online, datele colectate ca urmare a sesizărilor recepționate de la populație.

După caz, acestea vor fi transmise și către instituțiile cu atribuții, în conformitate cu prevederile Legii nr. 58/2023 privind securitatea și apărarea cibernetică a României, precum și pentru modificarea și completarea unor acte normative.

Analiza și transmiterea datelor de la populație către marile platforme se va realiza în maxim 1 oră

Analizarea și transmiterea datelor primite de la populație în vederea raportării de către Direcția tehnologia informației și transformare digitală, prin compartimentul IT, și Direcția comunicare, transparență și dialog social se va realiza în termen de maximum 1 oră în intervalul orar 8.00—22.00 și în termen de maximum 12 ore în afara acestui interval, pe întreaga perioadă preelectorală și electorală, se mai arată în ordinul de ministru.

Ministrul Bogdan Ivan a mai precizat joi că implementarea acestor măsuri se va face imediat după publicarea acestui ordin de ministru în Monitorul Oficial.

​Nouă instituții vor coopera pentru eliminarea conținutului ilegal de pe internet, inclusiv cel creat cu Inteligența Artificială (IA) generativă (n.a. deepfake), dar și pentru combaterea dezinformării online în acord cu Regulamentele UE, se arată într-un Memorandum aprobat marți de Guvern.

Dacă deciziile acestui comitet național de coordonare au implicații și în domeniile apărării, ordinii publice sau securității naționale, la lucrări vor fi invitate și autoritățile competente.

Memorandumul adoptat de Guvern prevede constituirea, la nivelul României, a unui Comitet cu rol de coordonare în ceea ce privește aplicarea reglementarilor europene referitoare la date, inclusiv la guvernanţa şi reutilizarea datelor, la serviciile digitale și la inteligența artificială.

Ministrul Digitalizării, Bogdan Ivan, a anunțat în luna martie că Guvernul urmează să adopte acest memorandum pentru a fi clarificate atribuțiile mai multor instituții și a se crea instrumente practice prin care conținutul creat cu Inteligența Artificială (IA) generativă (n.a. precum deepfake) să nu poată fi încărcat decât prin semnalizarea clară că nu reflectă realitatea.

Totul pentru aplicarea în special a două mari regulamente UE: Digital Services Act (DSA) și Artificial Intelligence (AI) Act.

Cele 9 instituții care vor face parte din Comitetul de coordonare pentru date, servicii digitale și inteligența artificială
Comitetul de coordonare pentru date, servicii digitale și inteligența artificială va fi constituit din următoarele instituții competente:

1) Autoritatea de Reglementare în Comunicații (ANCOM), care are atribuții în domeniul comunicațiilor electronice și este coordonatorul național al serviciilor digitale pentru aplicarea Regulamentului DSA.
2) Ministerul Cercetării, Inovării și Digitalizării (MCID), în calitate de minister de resort pentru transformarea digitală și serviciile societății informaționale.
3) Autoritatea pentru Digitalizarea României (ADR), responsabilă cu transformarea digitală și serviciile societății informaționale, date deschise și reutilizarea informațiilor.
4) Autoritatea Națională pentru protecția Datelor Personale (ANSPDCP) responsabilă de protecția datelor cu caracter personal.
5) Directoratul Național de Securitate Cibernetică (DNSC), responsabil cu asigurarea securității rețelelor și a sistemelor informatice.
6) Institutul Național de Statistică (INS), în calitatea sa de producător de statistici oficiale.
7) Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor (ANPC), responsabilă de protejarea consumatorilor inclusiv în cazul anumitor acțiuni desfășurate în mediul online, publicitatea etc.
8) Consiliul Național al Audiovizualului (CNA), responsabil în domeniul serviciilor media audiovizuale și garantul interesului public în domeniul comunicării audiovizuale, precum și al liberei exprimări într-un mod responsabil față de public prin programele audiovizuale, inclusiv în ceea ce privește reglementarea conținutului disponibil pe platformele de partajare a materialelor video.
9) Consiliul Concurenței, responsabil cu eliminarea comportamentelor anticoncurențiale și cu monitorizarea activității platformelor online în conformitate cu Regulamentul (UE) 2022/1925 privind piețe contestabile și echitabile în sectorul digital.

La decizii mai pot participa și alte instituții. Rolul SRI și al altor autorități

Componența Comitetului poate fi modificată/completată prin identificarea altor autorități relevante.

”În funcție de specificul aspectelor/reglementărilor ce vor face obiectul analizei în cadrul Comitetului, de competențele necesare și nivelul de autoritate indispensabil în luarea deciziilor, în activitatea Comitetului pot fi implicate și alte structuri ale aparatului central de stat, cum ar fi Secretariatul General al Guvernului, care are, printre altele, și rolul de monitorizare a respectării prevederilor Legii nr. 179/2022 privind datele deschise și reutilizarea informațiilor, precum și de elaborare a normelor specifice aplicabile sau Ministerul Afacerilor Externe, în calitatea sa de instituție coordonatoare în domeniul afacerilor europene, inclusiv în ceea ce privește transpunerea directivelor Uniunii Europene.

În situația în care reglementările ce fac obiectul analizei Comitetului vizează aspecte care pot avea implicații și în domeniile apărării, ordinii publice sau securității naționale, la lucrările Comitetului vor fi invitate și autoritățile competente”, se arată în memorandum.

Ce atribuții va avea Comitetul de coordonare a serviciilor digitale

Principalele obiective ale Comitetului de coordonare pentru date, servicii digitale şi inteligenţa artificială sunt:

– implementarea şi aplicarea unitară a legislaţiei din domeniile menţionate, delimitarea concretă şi corectă a atribuţiilor, în special în cazul atribuţiilor interdependente;
– armonizarea înţelegerii şi interpretării normelor europene, atât prezente, cât şi viitoare;
– coordonarea intervențiilor pe piață, atunci când este cazul, în conformitate cu atribuţiile specifice;
– asigurarea convergenţei deciziilor adoptate de părți cu privire la problemele identificate, atribuţiilor legale specifice;
– schimbul eficient de informaţii, consiliere şi recomandări în legătură cu chestiuni punctuale legate de punerea în aplicare sau de asigurarea respectării normelor europene;
– schimbul de expertiză, inclusiv sub forma de evenimente punctuale (ad hoc) organizate în scopul susținerii activităților grupului (de exemplu, întâlniri cu reprezentanți ai industriei, furnizori de servicii, de echipamente etc.).

Membrii Comitetului vor coopera inclusiv în transmiterea de informații într-un mod concertat în situația în care serviciile de platformă esențiale sunt sub investigație de piață, potrivit documentului.

Cooperarea va avea loc prin acțiuni care se vor desfășura atât la nivelul conducerii, dar și la nivel de experți.

Comitetul de coordonare pentru date, servicii digitale și inteligența artificială poate să formuleze opinii/recomandări cu privire la subiectele care intră în sfera de competență a acestuia.

Încarcă mai mult
Load More In Actualitate

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Vezi Și

La cererea DNA, Plenul Camerei Deputaţilor a votat ridicarea imunităţii deputatului Nelu Tătaru, pentru ”percheziţii informatice şi domiciliare”

Facebook 2 X (Twitter) WhatsApp Telegram Reddit Email La cererea DNA, Plenul Camerei Deput…