
Comisie europarlamentară, TikTok recunoaște că au existat campanii de influențare pentru Georgescu și Sputnik, rețelele de conturi au fost eliminate abia vineri.
TikTok a eliminat recent mai multe rețele de conturi care au încercat să influențeze alegerile din România, au declarat marți directorii rețelei sociale, la audierea din Parlamentul European. Unele dintre ele au avut legătură cu candidatul Călin Georgescu și au fost închise de TikTok abia la 5 zile de la alegeri, scrie Politico.
Reprezentanții companiei au fost audiați, marți, în Parlamentul European pentru a răspunde acuzațiilor potrivit cărora nu au gestionat în mod corespunzător conținutul politic legat de alegerile prezidențiale în desfășurare în România. Prima rundă, desfășurată luna trecută, a dus la o victorie surpriză pentru un candidat ultranaționalist cu o prezență puternică pe TikTok .
Directorii TikTok au dezvăluit că au eliminat două campanii care vizează alegătorii români și o campanie legată de instituția media susținută de Kremlin Sputnik și care a apărut din nou pe platforma sa.
Toate aceste campanii au fost întrerupte vineri, 29 noiembrie, între primul tur al alegerilor prezidențiale și votul parlamentar de duminică, 1 decembrie.
Două încercări au fost lansate chiar în România, a spus TikTok. O rețea de 78 de conturi cu 1.781 de urmăritori a încercat să-l promoveze pe ultranaționalistul Călin Georgescu, iar o altă rețea de 12 conturi au fost legate de candidatul independent Mircea Geoană.
Rețelele au fost „rețele foarte, foarte mici” lansate în afara României, care vizează un public românesc, a declarat Brie Pegum, director TikTok pentru autenticitate și transparență.
Campania Sputnik a inclus 11 conturi cu aproape 140.000 de urmăritori. TikTok a spus că eliminarea a făcut parte dintr-o cercetare obișnuită și nu este neapărat legată de România. Sputnik a fost interzis pe platformă din cauza încercărilor de interferență, dar se creează în mod regulat conturi noi.
În septembrie, TikTok a eliminat o rețea de 22 de conturi care urmăreau să țintească publicul românesc cu dezinformare și ”promovarea narațiunilor critice la adresa actualului guvern român”, a spus compania la acea vreme.
TikTok este în centrul unui scandal după primul tur al alegerilor prezidențiale din România, care l-a propulsat către victorie pe ultranaționalistul și de extremă-dreapta Călin Georgescu, parțial datorită unei creșteri explozive în ceea ce privește conținutul său TikTok.
TikTok și-a apărat vehement abordarea electorală în timpul audierii din Parlamentul European. Caroline Greer, principalul lobbyist al companiei la Bruxelles, a declarat că compania are 95 de moderatori de conținut românesc și a susținut că acesta este un număr mai mare de moderatori locali decât alte platforme.
Cercetătorii și autoritățile de reglementare și-au exprimat suspiciunile că rețelele de conturi false sau influenți plătiți au contribuit la stimularea mesajelor lui Georgescu pe platformă.
Autoritățile române au cerut Comisiei Europene să investigheze dacă compania respectă legea UE privind rețelele sociale, care prevede că companiile trebuie să evalueze și să atenueze riscurile la adresa integrității alegerilor. Comisia a trimis întrebări TikTok ca parte a unei anchete în curs privind politicile companiei de moderare a conținutului și așteaptă un răspuns până la jumătatea lunii decembrie.
Ce spune Mark Rutte despre alegerile din România și candidatul anti-NATO Călin Georgescu.
Secretarul general al NATO a declarat marți, la Bruxelles, că alianța va respecta orice rezultat al scrutinului din România pentru că are încredere în forța democrației. Mark Rutte a atras atenția că nu poate comenta un proces electoral în curs.
”Noi respectăm orice rezultat, iar în România încă trebuie să aibă loc turul al doilea. Nu voi comenta alegerile naţionale, dar experienţa mea este că toţi cei 32 de aliaţi sunt foarte implicaţi în NATO, sunt dedicaţi NATO şi succesului (alianţei)”, a spus Mark Rutte.
Şeful NATO a fost întrebat de o jurnalistă din Republica Moldova, la un briefing de presă, despre impactul pentru alianţă şi despre cât de mari devin riscurile pentru România, Moldova şi Ucraina, dacă alegerile prezidenţiale vor fi câştigate de Călin Georgescu, un candidat care s-a declarat anti-NATO.
”Desigur, nu pot comenta alegerile naţionale din ţările aliate. Aceasta este o alianţă democratică. Punctul forte este că, datorită democraţiei, obţinem rezultate mai bune şi decizii mai bune în cele din urmă”, a subliniat şeful NATO.
Călin Georgescu acuză că pagina sa de TikTok a intrat în shadowban: De la milioane de vizualizări, acum ajungem doar la zeci de mii.
Candidatul pro-rus Călin Georgescu acuză că contul său principal de TikTok este victima unei operațiuni de shadowban, iar vizualizările au scăzut de la “milioane de vizualizări” la doar “câteva zeci de mii”.
Din păcate, contul principal de TikTok a intrat în shadowban, o formă de cenzură care a redus drastic vizibilitatea noastră – de la milioane de vizualizări, acum ajungem doar la zeci de mii.
Prin acest mesaj dorim să vă informăm și să vă invităm să rămâneți alături de noi.
Mulțumim de susținere”, se arată într-un mesaj postat pe canalul Telegram al lui Călin Georgescu “Implică-te și tu, Renașterea României”.
Membrii Consiliului Suprem de Apărare a Țării (CSAT) au mai constatat că ”au existat atacuri cibernetice cu scopul de a influența corectitudinea procesului electoral”, potrivit comunicatului oficial, dar comunicatul nu specifică cine a fost ținta atacurilor și dacă acestea au fost succes.
CSAT a cerut joi autorităților cu atribuții în domeniul securității naționale, celor cu atribuții în buna desfășurare a procesului electoral, precum și parchetului ”să întreprindă de urgență demersurile necesare, conform competențelor legale, pentru clarificarea aspectelor prezentate în ședința CSAT”, potrivit comunicatului citat.
Aspectele prezentate arată că ”prin încălcarea legislației electorale, un candidat la alegerile prezidențiale a beneficiat de o expunere masivă pe fondul tratamentului preferențial pe care platforma TikTok l-a acordat acestuia prin faptul că nu l-a marcat drept candidat politic, respectiv fără a-i cere obligația de a marca materialele electorale de tip video cu codul unic de identificare atribuit de Autoritatea Electorală Permanentă la desemnarea mandatarului financiar coordonator, obligație impusă prin legislația electorală”.
CSAT arată că vizibilitatea candidatului respectiv a crescut semnificativ în raport cu ceilalți candidați care au fost recunoscuți de algoritmii TikTok drept candidați la alegerile prezidențiale, iar conținutul promovat de aceștia a fost filtrat masiv, diminuând exponențial vizibilitatea acestora la nivelul utilizatorilor platformei.
Acest tratament preferențial a fost potențat cu nerespectarea de către TikTok a Deciziei Biroului Electoral Central, care a constatat că, în fapt, compania chineză, contrar celor comunicate în mod oficial autorităților române, nu a implementat sub niciun aspect prevederile Deciziei BEC, mai arată CSAT.
”Din această perspectivă, CSAT a luat act de faptul că, în mod cert, rețeaua de socializare TikTok, prin neimplementarea Deciziei BEC, nu a respectat normele legale care reglementează desfășurarea procesului electoral, cu impact asupra rezultatului final al acestuia”, mai arată CSAT.
Ce este ShadowBan
O interdicție ShadowBan TikTok este atunci când un cont este blocat sau parțial blocat pe platformă fără știrea deținătorului contului. Această interdicție restricționează vizibilitatea conținutului, ducând la o scădere semnificativă a numărului de aprecieri, vizualizări și comentarii, potrivit site-ului Socialbu.
Motive pentru acest tip de interdicție
Motivele din spatele unei interdicții ShadowBan pe TikTok nu sunt întotdeauna clare, dar există câțiva factori comuni care pot declanșa acest fenomen.
În majoritatea cazurilor, o interdicție ShadowBan apare din cauza unei încălcări percepute a liniilor directoare ale comunității sau a încălcărilor repetate ale termenilor de serviciu TikTok.
Aceasta poate include postarea de conținut considerat inadecvat, spam sau înșelător sau implicarea în activități suspecte, cum ar fi utilizarea de boți sau grupuri de implicare pentru a umfla în mod artificial vizualizările, numărul de aprecieri sau de adepți.
