Acasă Economie Noi formule de calcul pentru preţurile RCA, ce categorie de şoferi vor plăti mai puţin şi care mai mult

Noi formule de calcul pentru preţurile RCA, ce categorie de şoferi vor plăti mai puţin şi care mai mult

0
0
319

Schimbare la RCA, cu efecte majore pentru milioane de șoferi, noi formule de calcul pentru prețuri. Ce șoferi vor plăti mai puțin și cine va fi penalizat în funcție de zona unde conduce?

Regulile RCA s-au schimbat pentru prima dată substanțial de la apariția primei legi din domeniu, în 2017. Astfel, începând cu săptămâna trecută, legislația secundară a suferit modificări importante.

Noi formule de calcul pentru preţurile RCA. Cea mai importantă schimbare vizează eliminarea oricăror bariere din calea stabilirii prețurilor doar în mod liber, de către firmele de asigurare, anunţă economica.net. Pentru șoferi poate fi o veste proastă, dar, în același timp, poate fi și o veste bună.

Astfel, dacă până săptămâna trecută asigurătorii autorizați să vândă RCA erau obligați să notifice ASF privind modificarea prețurilor și să fundamenteze tarifele în funcție de date statistice relevante și ținând cont de segmente de risc prestabilite, acum firmele sunt libere să își stabilească cum vor prețurile, în funcție de propriile criterii, cu singura condiție ca respectivele calcule să fie validate de un actuat independent.

Practic, vârsta șoferului și capacitatea cilndrică a motorului nu vor mai fi singurele criterii ce trebuie luate în calcul la stabilirea tarifelor pentru persoanele fizice care conduc autoturisme şi se revine, practic, la o situația asemănătoare cu cea de dinainte de apariția legii 132/2017, când asigurătorii puteai stabili de bună voie prețurile. Iar unul dintre criteriile pe care firmele de asigurare îl foloseau atunci și în vor folosi și acum pentru stabilirea prețurilor este zona unde este înmatriculat autovehiculul.

Legislația secundară privind RCA a fost modificată substanțial, începând cu săptămâna trecută, iar cea mai importantă dintre schimbări vizează eliminarea oricăror bariere din calea stabilirii prețurilor doar în mod liber, de către firmele de asigurare. Pentru șoferi poate fi o veste proastă, dar, în același timp, poate fi și o veste bună.

Regulile RCA s-au schimbat pentru prima dată substanțial, de la apariția primei legi din domeniu, în 2017. Norma Autorității de Supraveghere Financiară (ASF) care modifică regulile duce mai multe schimbări de anvergură, la toate nivelele, însă principalele schimbări au fost impuse de Comisia Europeană și vizează ridicarea oricăror bariere pentru firmele de asigurare în privința stabilirii prețurilor.

Printre altele, dacă până săptămâna trecută asigurătorii autorizați să vândă RCA erau obligați să notifice ASF privind modificarea prețurilor și să fundamenteze tarifele în funcție de date statistice relevante și ținând cont de segmente de risc prestabilite, acum firmele sunt libere să își stabilească cum vor prețurile, în funcție de propriile criterii, cu singura condiție ca respectivele calcule să fie validate de un actuat independent.

Aceasta înseamnă că vârsta șoferului și capacitatea cilndrică a motorului nu vor mai fi singurele criterii ce trebuie luate în calcul la stabilirea tarifelor pentru persoanele fizice care conduc autoturisme. Se revine, practic, la o situația asemănătoare cu cea de dinainte de apariția legii 132/2017, când asigurătorii puteai stabili de bună voie prețurile. Iar unul dintre criteriile pe care firmele de asigurare îl foloseau atunci și în vor folosi și acum pentru stabilirea prețurilor este zona unde este înmatriculat autovehiculul.

Înainte de a vorbi despre ce șoferi vor fi avantajați sau dezavantajați de reintroducerea criteriului zonal, explicăm, în termeni simpli, cum se stabilesc prețurile RCA. Pe scurt, cu cât categoria din care faci parte a adus, istoric, daune mai multe și mai scumpe, cu atât vei plăti și tu mai mult pe RCA, pentru că firma emitentă trebuie să se asigure că poate acoperi daunele. În cazul criteriului vârstă, de exemplu, este deja cunoscut că prețul este cu atât mai mare cu cât vârsta șoferului este mai mică, iar acest lucru se întâmplă pentru că tinerii, mai ales cei sub 30 de ani, fac accidente mai frecvent.

În cazul criteriului care vizează capacitatea motorului, cu cât motorul este mai mare, cu atât și prețul RCA va fi mai mare, având în vedere că șoferii care conduc mașini mai puternice, mai ales peste 2.000 de cmc, provoacă accidente mai severe. La acest capitol, este posibil ca în timp asigurătorii să înceapă să segmenteze în funcție de puterea mașinii, nu de capacitatea cilindrică, având în vedere că noile tehnologii permit și motoarelor mici (chiar și de 1,2 litri, de exemplu) să dezvolte puteri foarte mari, dar și că numărul mașinilor electrice (unde nu există elementul clilindree) este în creștere.

În același mod va funcționa și criteriul pe care asigurătorii îl foloseau înainte de 2017 și care a fost deja reintrodus, cel puțin de către o parte dintre firme. Este vorba despre zona unde este înamtriculată mașina asigurată. În județele, orașele și comunele din România există diferențe substanțiale în ceea ce privește daunalitate, adică valoarea pagubelor pe care le plătesc asigurătorii.

Companiile nu au ajuns să aibă statistici atât de fine încât să ajungă la nivel de comune, dar există date clare la nivel județe. Astfel că, șoferii cu mașini înmatriculate în județe cu daunalitate ridicată vor plăti mai mult decât cei din județe cu daunalitate redusă sau, altfel spus, șoferii vor fi „penalizați” sau „bonusați” în funcție de zona unde conduc, pe un princiiu asemănător cu cel din cazul sistemul bonus/malus, doar că aplicat la nivel de regiuni, nu de șofer.

Încarcă mai mult
Load More In Economie
Comments are closed.

Vezi Și

După ce în campanie își asuma că nu va crește TVA, Nicușor se decredibilizează, România merge la Bruxelles cu propunerea de majorare de la 19% la 21%

Facebook 156 X (Twitter) WhatsApp Telegram Reddit Email După ce în campanie își asuma în s…