
Ministerul Muncii, respectiv Casa Națională de Pensii și casele județene de pensii, au finalizat, în ultimele zile, fără licitație, achiziția a 61 de autoturisme, înainte de adoptarea de către Guvern a Ordonanței privind măsurile de austeritate, prin care ar urma să fie interzise astfel de cumpărături în instituții. Informația a fost dezvăluită de fostul ministru al proiectelor europene, Cristian Ghinea, și verificată de Mainnews.ro.
Este vorba despre 43 de autoturisme de tip Dacia Duster și 16 autoturisme Ford Puma pentru casele de pensii, respectiv două Skoda Octavia, achiziționate direct de Ministerul Muncii. Pentru fiecare dintre aceste autoturisme statul va achita circa 20.000 euro. Costurile totale se ridică la 1,2 milioane euro.
Budăi: S-au casat mașini de peste 15 ani vechime.
Întrebat despre aceste achiziții, ministrul muncii, Marius Budăi, a susținut că instituțiile din subordinea sa aveau nevoie de autoturisme noi, în condițiile în care cele vechi au peste 15 ani vechime.
”Am cerut clarificări asupra acestei achiziții de la președintele Casei de Pensii. Mi-a explicat că au fost prinse în buget de anul trecut. Procedura a început în ianuarie, s-a finalizat în aprilie. S-au casat mașini de peste 15 ani vechime, s-au achiziționat prin Rabla. O parte prin PNRR, mașini electrice, cu tot cu stații”, a declarat ministrul Muncii.
Stop pentru achizițiile de automobile și mobilier.
Confruntat cu mari probleme economice după ce în bugetul de stat pe acest an veniturile au fost supraestimate, Guvernul încearcă să opereze tăieri pentru atingerea țintei de deficit. Una dintre măsuri vizează chiar interzicerea achizițiilor de autoturisme în instituțiile publice.
”De la data intrării în vigoare a prevederilor prezentei ordonanţe de urgenţă, autorităților și instituțiilor publice, indiferent de modul de finanțare și subordonare, inclusiv activităților finanțate integral din venituri proprii înființate pe lângă acestea, li se interzice achiziţionarea, preluarea în leasing sau închirierea de autoturisme, mobilier şi aparatură birotică”, prevede Ordonanța.
Ministrul Muncii, Marius Budăi, a fost acuzat de USR că vrea să cumpere 60 de mașini noi în plină criză. Ministrul a explicat că procedura de achiziție a fost începută anul trecut, când nu se vorbea încă în România despre reducerea cheltuielilor la stat.
„Este o austeritate cu două fețe. Am solicitat și eu explicații președintelui Casei Naționale de Pensii. Ni s-a explicat că mașinile au fost prinse în buget de anul trecut. Procedura de achiziție a început în luna ianuarie, prin programul Rabla, casându-se toate mașinile de peste 15 ani.
Fiecare Casă Teritorială de Pensii achiziționându-și această mașină, dând la schimb din programul Rabla și achiziționând mașinile doar din producție internă, prin programul Rabla, cu procedură începută în ianuarie când nu existau discuțiile, nu se știa de ianuarie. Licitația s-a închis, aceste mașini sunt deja livrate„, a spus Marius Budăi, ministrul Muncii.
De cealaltă parte, Cristian Ghinea, fost ministru al Investițiilor și Proiectelor Europene, l-a acuzat pe Marius Budăi că ”a spus câteva minciuni absolut strigătoare la cer”.
”Am publicat toată lista de achiziții făcute de casele de pensii, cu numărul achiziției din SEAP. Toate achizițiile au început și s-au terminat în aprilie – mai. Nici vorbă de început achizițiile în ianuarie, cum minte domnul Budăi.
Nici vorbă c-ar fi prin Programul Rabla. Nici vorbă c-ar fi prin PNRR sau c-ar fi electrice.
Se vede din nou pe site care sunt modelele de mașini. Sunt mașini Dacia, Ford și Skoda care nu sunt electrice. Din PNRR pot fi achiziționate doar mașini electrice. Acelea nu sunt electrice”, a precizat Cristian Ghinea (USR), la Euronews România.
De altfel, fostul ministru a precizat că ”aceste mașini nu înlocuiesc altele mai vechi de 15 ani” întrucât ”casele de pensii au Dustere cumpărate acum trei ani”.
”Domnul Budăi a făcut o afirmație năucitoare. A spus că s-au împărțit sumele ca să se poată facă achiziție. Asta este aproape un autodenunț. În loc să facă o achiziție centralizată Casa Națională de Pensii (…) au împărțit fiecare achiziție de câte una-două mașini la casele județene de pensie care toate în decurs de trei zile au făcut procedura de achiziție directă cu aceeași firmă, pentru același model de mașini.
Asta este o modalitate ilegală de a împărți loturile de achiziții ca să pici sub anumite limite de achiziții. Când nu mai poți să faci achiziție directă, faci licitație.
Altă explicație ar fi că toți cei 42 de șefi ai caselor de pensii s-au trezit brusc să aibă aceeași idee de achiziție în aceleași zile, ceea ce este absurd”, a concluzionat fostul ministru al Investițiilor și Proiectelor Europene.
