Acasă Sport Cum arată calendarul și echipele Formulei 1 din 2023, noul sezon va avea 23 de curse, revine cursa din Las Vegas, după 41 de ani

Cum arată calendarul și echipele Formulei 1 din 2023, noul sezon va avea 23 de curse, revine cursa din Las Vegas, după 41 de ani

0
4
482

Cum arată echipele, monoposturile și calendarul pentru Formula 1 din 2023. Vettel s-a retras, revine cursa din Las Vegas, după 41 de ani.

Printre modificările tehnice din acest sezon se află ridicarea podelei cu 15 milimetri și rigidizarea acesteia, iar un vârf rotunjit va fi necesar pentru cadrul de protecție al piloților, pentru ca aceasta să nu se îngroape în sol, în cazul unei răsturnări, așa cum s-a întâmplat în cazul accidentului lui Zhou Guanyu, din Marele Premiu al Marii Britanii.

De asemenea, se va reduce și numărul disponibil de perechi de anvelope pentru fiecare Grand Prix, de la 13 la 11, iar numărul de curse de sprint va fi mărit de la trei la șase, urmând să aibă loc în Azerbaidjan, Austria, Belgia, SUA și Brazilia, plus încă o locație care urmează să fie anunțată.

Vettel s-a retras din activitate, cu patru titluri de campion în palmares.

Se știe deja componența echipelor pentru sezonul următor. Sebastian Vettel (35 de ani), de patru ori consecutiv campion mondial (2010, 2011, 2012, 2013), s-a retras la finalul sezonului trecut, recent încheiat, după o carieră de 16 sezoane, și va fi înlocuit în echipa Aston Martin de Fernando Alonso. Spaniolul a plecat de la Alpine, după două sezoane, și trebuia să fie înlocuit de rezerva Oscar Piastri, campion în Formula 2 în 2021, dar acesta a denunțat contractul și a plecat la McLaren, unde va debuta în F1. Alpine l-a înregimentat pe Pierre Gasly, care avea contract cu Alpha Tauri, dar echipa italiană l-a eliberat și a semnat cu Nyck de Vries, campion în Formula E (2020-2021) și Formula 2 (2019).

Daniel Ricciardo, doar pilot de rezervă la Red Bull.

Daniel Ricciardo a rupt contractul cu McLaren (înlocuit de Piastri) și a devenit al treilea pilot de la Red Bull Racing, fiind rezerva lui Verstappen și Perez. Logan Sargeant va veni din F2 pentru a prelua locul lui Nicholas Latifi la Williams, fiind primul pilot american care va concura, după Alexander Rossi (2015 / Manor Marussia F1 Team). Haas nu i-a reînnoit contractul lui Mick Schumacher, iar locul său a fost preluat de Nico Hulkenberg, care a mai concurat în F1 pentru Williams, Force India, Sauber, Renault, Racing Point și Aston Martin, fiind pilot principal ultima dată în 2019.

Principalele pretendente la titlurile mondiale ale piloților și echipelor, Red Bull, Ferrari și Mercedes, și-au păstrat dueturile principale nemodificate. Sezonul 2022 a fost dominat autoritar de Max Verstappen (454 puncte) și Red Bull (759 puncte), olandezul câștigând un număr record de curse (15). El a fost urmat în clasament de Charles Leclerc (308) și Sergio Perez (305), în timp ce echipa austriacă le-a surclasat pe Ferrari (554) și Mercedes (515).

Las Vegas revine cu un circuit stradal spectaculos.

În calendarul pentru anul viitor, revin Marile Premii ale Chinei și Qatarului, care au organizat curse ultima dată în 2019, respectiv 2021, iar Marele Premiu din Las Vegas va fi gazdă cu un spectaculos circuit urban, care va cuprinde celebrul bulevard Strip. Ultima dată când Marele Circ a ajuns în „Orașul Păcatelor” a fost în 1982, când Caesars Palace Grand Prix, ultima cursă a sezonului, a fost câștigat de Tom Sneva (March-Ford), podiumul fiind completat de alți doi americani, Mario Andretti (Lola-Ford) și John Paul Jr. (March-Ford).

Din program lipsesc Marele Premiu al Rusiei, contractul fiind suspendat cu un an în avans, după agresiunea armatei ruse din Ucraina. În acest an, competiția trebuia să se mute de la Sochi Autodrom la Igora Drive, un circuit inaugurat în 2019 în Novozhilovo (Regiunea Leningrad). De asemenea, nu se va alerga nici în Marele Premiu al Franței de pe Circuit Paul Ricard (Castellet, aproape de Marsilia), unul dintre cele mai vechi curse automobilistice și prima care a primit denumirea de Grand Prix.

În 2023, ”revoluția“ monoposturilor de Formula 1 continuă. Iar principalele schimbări vor fi tot de natură aerodinamică. Efectul de sol introdus în 2022, de exemplu, a făcut ca, în unele cazuri, piloții să se plângă că monoposturile devin instabile, dificil de controlat.

Prin urmare, în 2023, principalele modificări vor fi tot de natură aerodinamică. Iar focusul va fi, în primul rând, pe design-ul podelei mașinilor. Inițial, se vorbea despre o ridicare a marginilor exterioare ale podelei cu 25 de milimetri, pentru ca specialiștilor să le fie mult mai dificil să ”sigileze“ partea spate a tunelului Venturi de sub mașină, dar, după consultările dintre FIA și constructori, s-a decis ca ridicarea să fie de 15 milimetri.

Deformarea verticală a podelei va fi de cel mult 5 milimetri, atât în jos, cât și în sus, atunci când este aplicată o sarcină de 250 de newtoni. În 2022, a fost permisă o deformare verticală de 8 milimetri în jos și de 12 milimetri în sus.

Limitarea capacității de flexare a podelei va reduce, împreună cu marginile înălțate, posibilitatea de a utiliza marginile exterioare ale podelei pentru a ”prinde“ aerul sub caroserie la viteze superioare.

”Gâtul“ difuzorului spate va fi ridicat. Acest ”gât“, care accelerează spectaculos curgerea aerului pe sub mașină, crescând forța de apăsare, se află în partea din spate a tunelului aerodinamic de sub monopost, undeva în zona aflată în spatele scaunului pilotului.

Ridicarea ”gâtului“ difuzorului va face partea inferioară a mașinii mult mai tolerantă din punct de vedere aerodinamic la modificările înălțimii dinamice inerente din timpul curselor.

De asemenea, noua geometrie a podelei monoposturilor de F1 va reduce vibrațiile resimțite de piloți în 2022.

Echipelor li se va acorda puțin mai multă libertate în ceea ce privește designul și reglarea aripii față a monoposturilor.

În prezent, flapsurile aripii față pot fi ajustate cu 35 de milimetri, dar, în 2023, FIA va permite ajustarea cu până la 40 de milimetri. În plus, raza filetului dintre elemente și consolele ce pot fi utilizate a fost mărită de la 2 milimetri la 4 milimetri, o modificare care este valabilă și pentru eleronul spate.

În spatele mașinii, merită de remarcat și faptul că există o modificare a înălțimii legăturilor aripilor. Acestea vor trebui montate cu 60 de milimetri mai sus decât în 2022, FIA învățând din incidentele care au avut loc în timpul sezonului actual.

Și, dacă tot am pomenit de lecții învățate, din 2023, știfturile de montare dintre motor și șasiu și dintre motor și transmisie vor necesita o rezistență la tracțiune mai mare de 100 kilonewtoni (kN).

Având în vedere amploarea accidentului lui Zhou Guanyu din Marele Premiu al Marii Britanii, FIA a decis să crească siguranța ”celulei“ pilotului. Haloul ce protejează cockpitul și ”rollbar“-ul din spatele scaunului pilotului vor fi proiectate să suporte forțe mai mari.

Aceste noi reglementări vor cere, probabil, ca unele dintre echipe să reproiecteze structura din jurul cockpitului, din cauza solicitărilor crescute ale geometriei sale, la 935 de milimetri deasupra planului de referință.

Orice piesă construită deasupra acestuia trebuie să poată rezista la o forță de 15 g de impact cu solul și să fie făcută dintr-un material rezistent la abraziune.

FIA a decis ca, din 2023, greutatea monoposturilor să scadă puțin.

Practic, revine masa țintă de 796 kg de dinainte de 2022. Cu toate acestea, greutatea minimă a motorului a crescut, deoarece unele dintre conductele asociate vor fi acum incluse în perimetrul acestuia.

Apoi, pentru a preveni apariția unei situații similare cu cele pe care le-am văzut în acest sezon, în care combustibilul este considerat prea rece, regulamentul a fost modificat pentru a se adapta la un prag de temperatură mai scăzut.

Combustibilul dintr-o mașină nu trebuie să fie mai rece cu mai mult de zece grade decât temperatura ambientală sau cu mai mult de zece grade (anterior 20) sub cea ambientală în orice moment când mașina funcționează după ce a părăsit zona de garaj desemnată a concurentului“, conform FIA.

Verificarea densității combustibilului va reduce, de asemenea, toleranța dintre combustibilul utilizat și cifra luată în timpul analizei de pre-aprobare de la 0,25% la 0,15%, limitând și mai mult posibilitățile de a câștiga performanță între cele două.

Rezervoarele de combustibil vor trebui să aibă montată o supapă de limitare a presiunii pentru a preveni suprapresurizarea, în timp ce presiunea internă maximă exercitată asupra camerei de combustibil nu trebuie să depășească 1,0 barG.

Modificări sunt operate și la reglementările referitoare la conductele de evacuare și wastegate, cu o nouă clauză adăugată pentru 2023 care prevede că „orice țeavă de evacuare wastegate prin care trec toate fluidele de evacuare wastegate trebuie să aibă o secțiune interioară mai mică de 1.500 mm2, iar toate suprafețele exterioare trebuie să aibă un efect aerodinamic minim asupra fluxului de aer exterior“.

Componența echipelor, monoposturi și piloți pentru sezonul 2023:

Alfa Romeo F1 Team (motor – Ferrari) – Piloți: Zhou Guanyu, Valtteri Bottas Scuderia

AlphaTauri (Honda) – Nyck de Vries, Yuki Tsunoda

Alpine (Renault) – Pierre Gasly, Esteban Ocon

Aston Martin (Mercedes) – Fernando Alonso, Lance Stroll

Scuderia Ferrari (Ferrari) – Charles Leclerc, Carlos Sainz Jr.

Haas (Ferrari) – Kevin Magnussen, Nico Hulkenberg

McLaren (Mercedes) – Lando Norris, Oscar Piastri

Mercedes (Mercedes) – Lewis Hamiton, George Russell

RedBull (Honda) – Max Verstappen, Sergio Perez

Williams (Mercedes) – Logan Sargeant, Alexander Albon

Sezonul 2023 din Formula 1 va debuta cu Marele Premiu din Bahrain, din data de 5 martie. Urmează Grand Prixurile din Arabia Saudită (Jeddah – 19 martie) și Australia (Albert Park – 2 aprilie).

Calendarul competițional F1 2023:

1. Bahrain Grand Prix – Bahrain Bahrain International Circuit (Sakhir) / 5 martie

2. Saudi Arabian Grand Prix – Saudi Arabia Jeddah Corniche Circuit (Jeddah) / 19 martie

3. Australian Grand Prix – Australia Albert Park Circuit (Melbourne) / 2 aprilie

4. Chinese Grand Prix – China Shanghai International Circuit (Shanghai) / 16 aprilie

5. Azerbaijan Grand Prix – Azerbaijan Baku City Circuit (Baku) / 30 aprilie

6. Miami Grand Prix – United States Miami International Autodrome (Miami Gardens, Florida) / 7 mai

7. Emilia Romagna Grand Prix – Italy Imola Circuit (Imola) / 21 mai

8. Monaco Grand Prix – Monaco Circuit de Monaco (Monaco) / 28 mai

9. Spanish Grand Prix – Spain Circuit de Barcelona-Catalunya (Montmelo) / 4 iunie

10. Canadian Grand Prix – Canada Circuit Gilles Villeneuve (Montreal) / 18 iunie

11. Austrian Grand Prix – Austria Red Bull Ring (Spielberg) / 2 iulie

12. British Grand Prix – United Kingdom Silverstone Circuit (Silverstone) / 9 iulie

13. Hungarian Grand Prix – Hungary Hungaroring (Mogyorod) / 23 iulie

14. Belgian Grand Prix – Belgium Circuit de Spa-Francorchamps (Stavelot) / 30 iulie

15. Dutch Grand Prix – Netherlands Circuit Zandvoort (Zandvoort) / 27 august

16. Italian Grand Prix – Italy Monza Circuit (Monza) / 3 septembrie

17. Singapore Grand Prix – Singapore Marina Bay Street Circuit (Singapore) / 17 septembrie

18. Japanese Grand Prix – Japan Suzuka International Racing Course (Suzuka) / 24 septembrie

19. Qatar Grand Prix – Qatar Lusail International Circuit (Lusail) / 8 octobrie

20. United States Grand Prix – United States Circuit of the Americas (Austin, Texas) / 22 octobrie

21. Mexico City Grand Prix – Mexico Autodromo Hermanos Rodriguez (Mexico City) / 29 octobrie

22. Sao Paulo Grand Prix – Brazil Interlagos Circuit (Sao Paulo) / 5 noiembrie

23. Las Vegas Grand Prix – United States Las Vegas Street Circuit (Las Vegas) / 18 noiembrie

24. Abu Dhabi Grand Prix – United Arab Emirates Yas Marina Circuit (Abu Dhabi) / 26 noiembrie

Lansări monoposturi 2023:

1. Haas – 31 Ianuaria Online

2. Red Bull – 3 Februarie New York

3. Williams – 6 Februarie Online

4. Alfa Romeo – 7 Februarie Zurich

5 AlphaTauri – 11 Februarie New York

6. Aston Martin – 13 Februarie Silverstone

7. McLaren – 13 Februarie McLaren Technology Centre

8. Ferrari – 14 Februarie Maranello

9. Mercedes – 15 Februarie Silverstone

10. Alpine – 16 Februarie London

Încarcă mai mult
Load More In Sport
Comments are closed.

Vezi Și

Ascensiunea Luptătorilor – Ediția I Arad Curtici, 24 mai 2025

Facebook 85 X (Twitter) WhatsApp Telegram Reddit Email Ascensiunea Luptătorilor – Ediția I…